Jak skutecznie pozyskać użytkowników aplikacji?

UA i ASO

W 2020 r. przekroczyliśmy barierę 9 milionów aplikacji mobilnych na całym świecie i przez ostatnie dwa lata niemal każdego dnia liczba ta rosła. Pokazuje to jak duża jest konkurencja na rynku, a co za tym idzie – jak trudno przyciągnąć uwagę konsumentów i spowodować, by stali się aktywnymi użytkownikami właśnie naszej aplikacji. Nie jest to oczywiście niemożliwe. 

Aby ten cel osiągnąć masz dwie opcje: 

  1. organiczną, co oznacza, że pozyskasz użytkowników ze sklepów mobilnych, jak Google Play, App Store czy Huawei AppGallery i zachęcisz ich do pobrania Twojej aplikacji. Przy tym działaniu niezbędna jest strategia App Store Optimization (ASO).
  2. płatną – możesz promować swoją aplikację za pomocą reklam i w ten sposób zachęcać konsumentów do jej pobrania, nazywa się to User Acquisition (UA).

Dlaczego potrzebujesz obu strategii – ASO i UA?

UA i ASO pozwalają zwiększyć współczynnik konwersji i pozyskać nowych użytkowników. Oba są świetnymi narzędziami do rozwoju aplikacji, ale najlepsze efekty przynoszą w połączeniu. Poprawnie zaprojektowana strategia ASO pozwala zwiększyć widoczność Twojej aplikacji w sklepach, a odpowiednio przeprowadzona kampania UA – zachęcić ludzi do jej pobrania.

Krok pierwszy: App Store Optimization 

App Store Optimization (ASO) to proces poprawy pozycjonowania i widoczności aplikacji w sklepach mobilnych. Podstawowym narzędziem jest tu strona produktu w sklepie z aplikacjami. Jeśli Twoja aplikacja dopiero została zamieszczona w sklepie to powinieneś skupić się na dwóch elementach – opisie oraz zasobach kreatywnych, czyli zdjęciach czy zrzutach ekranu. W pierwszym przypadku musisz zadbać o odpowiedni dla danej kategorii produktowej dobór słów kluczowych, dzięki czemu będzie się ona wyświetlała wyżej w wynikach wyszukiwania. Natomiast materiały graficzne powinny być nie tylko atrakcyjne wizualnie, ale też pokazywać funkcjonowanie aplikacji i wszystkie najważniejsze opcje. Jeśli jest to gra to dobrze jest również dołączyć krótki film, pokazujący gameplay. Dlaczego dobrze przygotowana karta produktu jest tak ważna? Każdy użytkownik zanim pobierze Twoją aplikację, niezależnie od tego, w jaki sposób się o niej dowiedział, najpierw trafi na tę stronę. Jeżeli zdjęcia czy opis nie będą dla niego jasne – nie pobierze aplikacji.

Źle wykonana strona w sklepie może negatywnie wpłynąć nawet na najlepsze kampanie UA. Jeśli zaczniesz od płatnego pozyskiwania użytkowników, a Twój sklep nie jest zgodny ze standardami i ciekawy dla użytkowników, to odczujesz to w niskim wskaźniku konwersji. 

Krok drugi: User Acquisition

User Acquisition to czynność polegająca na zdobywaniu nowych użytkowników aplikacji poprzez płatne kampanie reklamowe. Najpopularniejsze są oczywiście Google Ads czy Meta Ads, ale to nie jedyne rozwiązania, jakie oferuje rynek. Aplikacje mogą być również promowane np. w systemie smart pre-instalacji. Oznacza to, że użytkownik uruchamiając smartfon po raz pierwszy lub po aktualizacji systemu, otrzymuje sugestie aplikacji do zainstalowania. Propozycje są tworzone w oparciu o ankietę preferencji uzupełnianą przez konsumenta. Kolejnym sposobem jest promocja aplikacji w innych aplikacjach i jest to jeden z najefektywniejszych kanałów pozyskiwania nowych użytkowników. Niezależnie od tego, którą strategię wybierzesz – Twoje działania muszą być dobrze zaplanowane, a także dopasowane do  rodzaju aplikacji i jej użytkowników. Warto też zadbać o kreatywne rozwiązania reklamowe, które przyciągną uwagę konsumentów. W tym celu można np. wykorzystać technologie, które na ten moment są raczej sporadycznie spotykane w reklamach, jak AR, VR czy 3D.

W branży funkcjonuje wiele sieci reklamowych specjalizujących się w różnych rodzajach promocji i sposobów dotarcia do jakościowych użytkowników. Warto skorzystać z usług współpracujących z nimi firm – zwłaszcza, jeśli jest to dla Ciebie nowy obszar. Nie tylko doradzą, jaki kanał reklamowy będzie najlepszy dla Twojej aplikacji, ale też kompleksowo zrealizują cały proces za Ciebie – od stworzenia kreacji, przez negocjowanie stawek, po emisję. Między innymi tym zajmujemy się w aBooster.

ASO jest podstawą, a UA wisienką na torcie

Właściciele aplikacji często stosują jedno z dwóch rozwiązań – ASO lub UA, zwłaszcza na początku funkcjonowania aplikacji. Tymczasem są one ze sobą ściśle powiązane i jeśli dążysz do długoterminowego wzrostu, powinieneś wykorzystać je razem. Jeśli tak zrobisz to z pewnością zaobserwujesz, że zwiększenie wydatków na UA będzie skutkowało wzrostem nie tylko instalacji płatnych, ale też organicznych. 

#aplikacja #UA #ASO #użytkownicy #aplikacje mobilne #instalacje